maandag 29 september 2014

Garantie en Coulance.

Garantie! Fijn dat het bestaat maar vervelend als je er mee te maken krijgt. Je fijne schoolrugzak die van de ene op de andere dag stuk gaat kan soms gevoelens in je naar boven brengen die je niet van jezelf kende. Belangrijk is dan om eerst goed tot rust te komen en dan te kijken wat er nu precies aan de hand is met jouw o zo geliefde schoolrugzak. Een stiksel los? De rits runner van de rist afgegaan? de rist stuk? Of misschien zelfs een gat in de bodem….

Wat is garantie eigenlijk?: Zo is er de wettelijke garantie. De Nederlandse Wetgever heeft bepaald dat op de meeste producten een garantie van minstens 6 maanden geldt.

Ook bestaat er een Fabrieksgarantie, Dit is een soort belofte van de fabrikant dat een product van goede kwaliteit is. Deze fabrieksgarantie mag nooit minder zijn dan de wet voorschrijft. Aan deze garantie kunnen wel aanvullende voorwaarden worden gesteld.

Bij BuitenSportWinkel.nl heb ik gelukkig weinig te maken met garantiekwesties, de producten in de buitensport branche zijn gelukkig in de meeste gevallen van uitmuntende kwaliteit. Maar zo nu en dan hebben ook ik te maken met een garantiekwestie. In de meeste gevallen overduidelijk garantie en met mijn goede contacten met de Nederlandse leveranciers zijn deze garantiegevallen snel en naar ieders tevredenheid opgelost.  Ook kent BuitenSportWinkel.nl coulance. 
Coulance is een vergoeding, reparatie of vervangen zonder dat er daadwerkelijk garantie van toepassing is. Coulance is een service! En service staat hoog in het vaandel van BuitenSportWinkel.nl.

Garantie claimen bij aankoop op afstand (internet aankoop).
Indien jij garantie wil claimen dan is het verstandig om de volgende punten in acht te houden.
Blijf vriendelijk en zorg dat de klacht duidelijk omschreven en eventueel voorzien van foto’s  word ingediend. Dit voorkomt onnodig heen en weer mailen.
Zorg voor een kopie van de aankoopbon/garantiebewijs en stuur deze direct mee. Hiermee is direct voor iedereen duidelijk om wat voor product, ordernummer en adresgegevens het gaat en of er wellicht eerder al wat loos geweest is zoals een retour, aankoopbedrag of eerdere klacht.
De kans op eventuele coulance mocht het product uit de garantieperiode zijn is bij een vlotte en duidelijke garantieaanvraag vele malen groter.
Onlangs ontvingen wij een klacht als volgt…

“Mijn tas is stuk! Graag per ommegaande een nieuwe opsturen!

Voornaam Achternaam
Adres
Postcode woonplaats”

En als ik dan doorvraag en ons systeem raadpleeg blijkt de tas ruim buiten de garantieperiode te zitten en de klacht blijkt gebruikersslijtage te zijn. Na heel veel heen en weer gemaild komt dan de aap uit de mouw en deze mevrouw zat financieel wat krap en moest nu voor haar zoon een nieuwe rugzak hebben. In eerste instantie ervan overtuigd dat de tas binnen de garantie zou vallen maar dat bleek niet het geval. Coulance was in dit geval niet aan de orde gezien de tijd en energie die ik er al in hadden zitten. Met het advies om de tas door een schoenmaker te laten repareren heb ik de zaak gesloten. Extra leuk is dan dat ik twee weken later een berichtje kregen met een excuus en een bedankje voor het advies van de schoenmaker. Eind goed al goed.

De meeste ondernemers, of laat ik voor mezelf spreken. Ik wil tevreden klanten! Een klacht op de juiste manier oplossing is een hele mooie kans om een klant voor het leven te maken. Met een klein beetje extra en de service die iedere klant verdient!

Enjoy!
John Paul Doolhoff



Geen opmerkingen:

Een reactie posten